اهمیت تغذیه در پیش دیابت

10 دی 1402
3 دقیقه زمان مطالعه

پیش دیابت به افزایش قند خون نسبت به حالت طبیعی در ساعات با معده خالی یا پس از صرف غذا اشاره دارد. به طور کلی نتیجه مقاومت به انسولین است، یعنی وضعیتی که بدن به درستی از هورمون انسولین استفاده نمی‌کند. افرادی که دچار پیش دیابت هستند، با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ روبرو هستند و ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را هم داشته باشند. تشخیص پیش دیابت به این معنا نیست که احتمال حتمی وجود دارد که به دیابت نوع 2 مبتلا می شوید. راه حل مداخله زودهنگام است تا سطح قند خون خود را از حالت پیش دیابت خارج کنید. شما نمی‌توانید هر فاکتور خطر برای پیش دیابت را کنترل کنید، اما می‌توانید برخی از آن‌ها را مدیریت کنید. تغییر در سبک زندگی می‌تواند کمک شایانی کند تا سطح قند خون را حفظ کرده و در محدوده وزن مناسبی باقی بمانید.

نوع تغذیه چه تاثیری بر پیش دیابت دارد؟

عوامل بسیاری می‌توانند خطر ابتلا به پیش دیابت را افزایش دهند. ژنتیک می‌تواند نقش موثری داشته باشد، به ویژه اگر دیابت در خانواده شما وجود داشته باشد. با این حال، عوامل دیگری نیز نقش مهمی در ایجاد پیش دیابت ایفا می‌کنند، مثل عدم داشتن فعالیت بدنی کافی و چاقی. در پیش دیابت، قند موجود در غذا شروع به انباشتن در خون شما می‌کند زیرا انسولین نمی‌تواند به راحتی قند را به سلول‌های شما منتقل کند. مقدار و نوع کربوهیدرات‌هایی که در یک وعده غذایی مصرف می‌کنید، بر تغییرات قند خونی شما تأثیر می‌گذارد.

خوردن مواد غذایی غنی از فیبر یک راه عالی برای بهبود رژیم غذایی و کمک به کنترل پیش‌دیابت است. فیبر می‌تواند به تنظیم سطح گلوکز خون کمک کند و به بهبود سلامت روده‌ای کمک کند. در زیر، فهرستی از مواد غذایی غنی از فیبر دیگری آمده که بهتر است در رژیم غذایی‌اضافه شود:

.

– مغزها و دانه‌ها (مانند دانه‌های چیا، دانه‌های اسفناج، بادام)

– توت‌‌ها (مانند توت فرنگی، آلبالو، توت سیاه)

– جو و آرد جو

– کلم بروکسل

– کلم قرمز

– سیب زمینی شیرین

– برنج قهوه‌ای

اضافه کردن این مواد غذایی غنی از فیبر به وعده‌های غذایی‌تان می‌تواند به شما کمک کند احساس سیری کنید، سطح انرژی ثابتی را حفظ کنید و سلامت کلی خود را تضمین کنید. به یاد داشته باشید که همچنین نیاز است تا یک رژیم غذایی متوازن و متنوع با افزودن مقدار مناسبی از میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌های کم چرب و چربی‌های سالم داشته باشید تا به مدیریت پیش‌دیابت‌تان کمک کنید.

منبع

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.