دانه چیا، یک دنیا خاصیت + ارزش غذایی و کالری

3 آبان 1402
3 دقیقه زمان مطالعه

دانه چیا یکی از دانه‌های بسیار مقوی و پر خاصیت است که از نظر ظاهری شبیه تخم شربتی می‌باشد. از مهم‌ترین خواص دانه چیا می توان به ضد پیری پوست، تنظیم کننده قند خون، حاوی چربی های مفید برای قلب، غنی از مواد معدنی، پیشگیری از سرطان سینه، افزایش انرژی بدن، مناسب برای ورزشکاران، بهبود خلق و خو، سلامت استخوان و دندان و فاقد گلوتن بودن اشاره کرد، برای مطالعه مقاله مضرات و خواص دانه چیا در ادامه با ب ب همراه باشد.

دانه چیا چیست؟

چیا متعلق به خانواده Lamiaceae از گیاهان روغنی است که منشا آن آمریکای جنوبی و مرکزی می‌باشد. ایجاد علاقه به تحقیقات درمورد دانه‌های چیا به‌ دلیل محتوای بالای اسیدهای چرب امگا 3 در آن‌ها و نقش بالقوه در کاهش خطرات بیماری‌های مزمن مانند دیابت، اختلالات قلبی عروقی، بیماری‌های سیستم عصبی و بیماری‌های التهابی ایجاد شد.

خاصیت های دانه چیا‌

ضد پیری پوست

یکی از مواد معدنی که باعث می شود پوستی صاف و بدون التهاب داشته باشیم “روی” است. جالب است بدانید دانه چیا حاوی مقادیر غنی از “روی” است و به همین دلیل می تواند باعث کندی روند پیری پوست شود.

تنظیم کننده قند خون

جالب است بدانید که مصرف دانه چیا می‌تواند به تنظیم انسولین کمک کند. اگر به صورت علمی بخواهیم شرح دهیم، مصرف دانه چیا مقاومت انسولین را کاهش می دهد و به همین دلیل می تواند به تنظیم قند خون کمک کند.

چربی های مفید برای قلب

دانه‌های چیا نه تنها دارای اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، بلکه حاوی چربی‌های مفید برای قلب نیز هستند. طبق تحقیقات انجام شده یک وعده دانه چیا حاوی ۹ گرم چربی است که ۸ گرم آن چربی های مفید برای قلب است که همین موضوع نشان دهنده این است که دانه‌های چیا دارای ارزش غذایی بالایی هستند.

غنی از مواد معدنی

دانه چیا دارای مقادیر مناسبی از کلسیم، روی، منیزیم و آهن است. جالب است بدانید که کلسیم و منیزیم به حفظ استخوان‌های سالم کمک می کنند و روی برای تقسیم سلولی و رشد ضروری است. همچنین روی یک عنصر ضروری برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. توصیه ما این است که به جای استفاده از مکمل ها و ویتامین ها، این دانه مقوی را به برنامه‌غذایی خود اضافه کنید.

پیشگیری از سرطان سینه

طبق گزارشی که توسط مرکز پزشکی UCSF منتشر شده است، دانه‌های چیا منبع خوبی از اسید آلفا لینولئیک هستند که این اسید می تواند به پیشگیری از سرطان سینه کمک شایانی کند.

افزایش انرژی بدن

دانه های چیا سرشار از ویتامین های گروه B، روی، آهن و منیزیم هستند که همگی به افزایش انرژی بدن کمک می کنند. جالب است بدانید که دانه چیا علاوه بر افزایش انرژی می‌تواند متابولیسم بدن را نیز افزایش دهد.

مناسب برای ورزشکاران

تمرینات سخت و سنگین ورزشی ممکن است گاهی اوقات خسته کننده شوند. اما با مصرف دانه چیا، می توانید این مشکل را به طور کامل حل کنید. با توجه به مقدار امگا ۳ موجود در این دانه، به راحتی می توانید انرژی تحلیل رفته خود را به دست بیاورید. مصرف این دانه قبل از تمرین برای سوختن کربوهیدارات‌ها توصیه می‌ شود و برای بعد از تمرین نیز به ترمیم ماهیچه‌ها کمک کند.

بهبود خلق و خو

برخی بر این باورند که با مصرف منظم و صحیح دانه چیا، خلق و خوی شما بهبود پیدا می‌کند. البته دلیل این امر اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در دانه چیا هستند. طبق یک مطالعه در پیتسبورگ، اسیدهای چرب امگا ۳ با بهبود خلق و خو و رفتار مرتبط هستند. همچنین مصرف دانه چیا ممکن است به شما در مبارزه با افسردگی کمک کند.

سلامت استخوان و دندان

دانه های چیا همچنین سرشار از فسفر هستند، ماده معدنی‌ای که سلامت استخوان ها را تقویت می کند. وجود آنتی اکسیدان های موجود در دانه های چیا نیز می تواند از دندان‌های شما در برابر آسیب محافظت کند.

فاقد گلوتن

گلوتن، پروتئین موجود در غلات به خصوص گندم است و مسئول بافت الاستیک خمیر است. افرادی که دارای حساسیت به گلوتن هستند می توانند با خیال راحت دانه چیا را مصرف کنند، چون این دانه به طور کامل و صد در صدی بدون گلوتن است.

مضرات دانه چیا

کاهش فشار خون

مصرف دانه چیا باعث می شود که فشار خون کاهش پیدا کند و به همین دلیل برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند مفید است. اما کسانی که فشار خون پایینی دارند، حتما قبل از مصرف دانه چیا باید با پزشک متخصص مشورت کنند.

مشکلات گوارشی

دانه چیا حاوی مقادیر بسیار غنی از فیبر است و به همین دلیل برای دستگاه گوارش مفید می‌باشد. البته اگر در مصرف این دانه زیاده‌روی کنید ممکن است با مشکلات گوارشی مانند اسهال و نفخ روبرو شوید.

ارزش غذایی و کالری دانه چیا چیست؟

دانه چیا حاوی 138 کالری در هر اونس (28 گرم) است. از نظر وزن، هر دانه از 6 درصد آب، 46 درصد کربوهیدرات (که 83 درصد آن فیبر است)، 34 درصد چربی و 19 درصد پروتئین تشکیل شده است. مواد مغذی موجود در 100 گرم دانه چیا عبارتند از:

  1. کالری 486
  2. آب 6 درصد از وزن
  3. پروتئین 16.5 گرم کربوهیدرات 42.1 گرم
  4. فیبر 34.4 گرم
  5. چربی اشباع 3.33 گرم
  6. چربی غیر اشباع 2.31 گرم
  7. امگا3 17.83 گرم امگا6 5.84 گرم

قابل ذکر است، دانه‌های چیا فاقد گلوتن بوده و سرشار از آنتی اکسیدان‌ها هستند و سرشار از مواد مغذی زیر:

فیبر بالای تخم چیا

دانه چیا در هر 100 گرم 2.3 برابر بیشتر از جو، 8.3 برابر بیشتر از ذرت و 9.8 برابر بیشتر از برنج، فیبر دارد. دو قاشق غذاخوری یا 10 گرم دانه چیا، معادل بیش از یک سوم فیبر توصیه شده روزانه است.

فیبر جزء مهمی از رژیم غذایی روزانه است.

برخی از مزایای سلامتی مرتبط با فیبر شامل این موارد است:

  • کاهش کلسترول خون
  • اصلاح پاسخ انسولین
  • بهبود انتقال غذا در دستگاه گوارش
  • فعالیت آنتی اکسیدانی

روزانه چقدر دانه چیا مصرف کنیم؟

شما می‌توانید دانه‌های چیا را به صورت روزانه مصرف کنید. به این ترتیب بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری قبل از نهار و شام 20 گرم از آن را در آب خیس کرده و نوش جان کنید.

بهترین زمان مصرف دمنوش دانه چیا برای لاغری

مصرف دانه چیا در هنگام صبح به خصوص با معده خالی به عنوان بهترین زمان برای مصرف این سوپرفود در نظر گرفته می‌شود، زیرا باعث افزایش متابولیسم و هضم غذا در هر وعده غذایی در روز می‌شود. با این حال، برخی تحقیقات همچنین نشان می‌دهند که خوردن آنها در شب به ایجاد الگوی خواب بهتر کمک می‌کند. بنابراین مهم نیست چه زمانی را برای خوردن دانه‌های چیا ترجیح می‌دهید، بلکه مهم است آنها را به وعده غذایی خود اضافه کرده و به خوردن دانه چیا عادت کنید. البته توجه داشته باشید، از آنجایی که دانه‌های چیا سرشار از فیبر هستند، باید حدود 20 گرم دانه چیا را در روز بخورید. مقدار بیش از 20 گرم در روز می‌تواند عوارضی برای بدن شما داشته باشد.

یکی از فواید تخم چیا، کالری پایین و سیرکنندگی بالای آن است. برخی متخصصان تغذیه و محققان اعتقاد دارند گنجاندن دانه چیا در یک رژیم غذایی اصولی می‌تواند اثرات خوبی روی کاهش‌وزن داشته باشد. در واقع دانه چیا برای لاغری در صورتی ممکن است موثر واقع شود که در یک رژیم غذایی اصولی از آن استفاده کنیم. اگرچه مطالعات در این‌زمینه بسیار محدود بوده و حتی نتایج این مطالعات تناقضات بسیاری دارند، اما آنچه مسلم است این است که قبل از مصرف خودسرانه‌ی دانه چیا برای کاهش‌وزن، باید با یک متخصص تغذیه مشورت نمایید.

سوالات متداول خواص دانه چیا

دانه چیا چیست؟

شباهت زیاد این دانه به تخم شربتی یا تخم ریحان باعث شده تا خیلی از افراد آن‌ها را با یکدیگر اشتباه بگیرند اما دانه‌های چیا که به آن سالبا چیا یا چیا مکزیکی نیز می‌گویند، دانه‌های خوراکی یک گیاه گلدار از خانواده نعناع هستند وفواید سلامتی متعددی دارد.

دانه چیا برای کاهش وزن توصیه می‌شود؟

بله، دانه‌های چیا با جذب آب، در معده شما منبسط‌ شده و کمک می‌کنند تا احساس سیری کنید و در نتیجه کمتر غذا خورده و در نهایت وزن خود را کاهش دهید.

طرز مصرف چیا برای لاغری چگونه است؟

ساده‌ترین راه برای خوردن تخم اضافه کردن آنها به آب و خوردن مستقیم آنها است.

آنچه در مقاله خواص دانه چیا آموختیم:

در این مقاله به طور مفصل به این سوال پاسخ دادیم که دانه چیا چیست و آیا خواص دانه چیا برای لاغری نیز موثر است یا خیر؟ همانطور که دیدید دانه چیا کالری بسیار پایینی دارد، علاوه بر آن سرشار از فیبر است که آن را به یک گزینه‌ مفید برای کاهش وزن تبدیل کرده است. به طور کلی در این مقاله سعی کردیم مطالبی در مورد خواص دانه چیا برای لاغری و سلامتی بدن بیان کنیم. امیدواریم برایتان مفید بوده باشد. نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید.

منابع:

bustle.com

microgreens.co.in

news-medical.net

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.